|
Koordinace energie v Dantian
se zbytkem těla pomocí správného pohybu je podle Chen Xiaowanga jednoho z předních
mistrů Chen Taiji klíčem k účinnému použití neutralizace a síly v Taijiquan.
Spojením umožňujícím propojit energii z dantian se zbytkem těla je cvičení
Chan si jin, točivé síly se správným pohybem, zapojujíc do každého pohybu celé
tělo, jedno zda při postupu nebo ústupu. Chen popisuje Dantian jako oblast v podbřišku
jako hlavní energetické centrum v těle a hlavní zdroj energie v Taijiquan. „To je místo odkud energie
pochází. Síla vzniká v oblasti dantian, potom koordinujete zbytek těla se
zdrojem, s Dantian. Oblast dantian sama o sobě nemá moc síly. Ale když ji
zkoordinujete se zbytkem těla, můžete usměrnit hodně síly. Jakmile zahájíte
pohyb z oblasti Dantian, energie Dantian bude komunikovat se zbytkem
těla. Pak se energie stane výraznou silou.“ Spirální síla
vstupuje do hry, když otáčíte oblastí Dantian z leva do prava a pak tlačíte celým tělem, pohybujete se z leva
do prava. „Tímto způsobem generujete
sílu. Tělo pak tlačí ruce,
které vyjadřují sílu. Jakmile se dantian pohne, podle toho po určitém tréninku tlačíte rukama. Dantian je jako centrum kruhu nebo
koule. Jakmile jej rozpohybujete, celé tělo odpovídá na tento pohyb. Když se
dantian začíná hýbat, propojíte jej se
svaly, kostmi vašich rukou a nohou a oni se pak začnou hýbat společně.“ „Pokud se ruce pohybují
sami od sebe, není to správně. Dantian vytváří propojení mezi svaly a kostmi do
tlačících rukou. Je to stejné i u nohou. Celé
tělo je koordinované. Je to jako diagram Taiji. Je to trojrozměrný pohyb, Dantian
řídí boky, nohy, kolena a chodidla, všechno dohromady. Jako
centrum všech energií v těle, tlačí
sílu do zbytku těla.“ „Pohyb ruky nebo kop nohou
sám o sobě není silný. Ovšen, pokud používáte centrum Dantian ke koordinaci
energie přes svaly a kosti v celém těle, pak může být síla velmi velká.“ Mistr Chen říká, že Dantian
zesílí stáním v pozici a díky správnému pohybu a vyrovnání. „Qi“, říká, „je
sama velmi slabá.“ „Ona nemůže vykonat mnoho
pohybu. A svaly bez Qi nemohou dělat žádnou užitečnou práci. Dantian pomocí Qi
komunikuje se svaly a pak svaly komunikují s kostmi. Komunikace probíhá skrze jingluo,
meridiánové kanály, které probíhají nahoru a dolů a kolem těla. Jakmile je Qi
vygenerovaná v oblasti dantian, komunikuje s buňkami, svaly a kostmi,
celým tělem. Celé tělo může pohybovat silou. Je to kombinace Qi, svalů a kostí. Qi je jako šňůra, která zapálí bombu.
Zápalná šňůra přenáší informaci o zapálení k bombě.“ Mistr dává příklad 10
kilové bomby. Pokud zapalujeme bombu pouze jednou šňůrou, jedna šňůra musí zapálit
celých 10 kilo výbušnin. Máme-li dvě šňůry, každá šňůra může zapálit půlku
bomby. „Pokud energie dantian může
komunikovat pouze s polovinou energie do rukou a nohou, pak bude využita
jen polovina jejich síly. Pokud 100 procent energie komunikuje a proudí tělem,
tehdy můžeme využít největšího potenciálu síly.“ Mistr Chen vysvětluje, jak
je důležité ovládat tok Qi pomalými pohyby, správným vyrovnáním a cvičením
stáním v pozici. Tok Qi přirovnává k toku vody. Říká: „Když proud
vody teče přirozeně, řeka se sama očistí od listů, které tam spadnou.“ „Při cvičení Taijiquan je
tok Qi mnohem silnější a může prorazit blokády. Základem spojení je správný
pohyb. Správný pohyb je velmi důležitý. Tímto způsobem komunikuje dantian se svaly,
které jsou hlavním nástrojem komunikace.“ „Jakmile pohnete Dantian,
dojde ke spojení se svaly a s končetinami. Tohle nazývám správným pohybem.
V Taiji je to velice důležité. Je
to esence Taiji.“ Varuje nás před zmílením se
jednotlivým pohybem. „Samotné otočení dantian neznamená mnoho. Dantian je
odkládací prostor pro energii celého těla, ale sám o sobě není příliš užitečný.
Až když je pohyb Dantian spojen se zbytkem těla, rukama a nohama, potom
společná práce celku může generovat sílu. Jin/Jang aspekt Dantian, tvrdí,
se kónicky zapojí do pohybu Qi. Jakmile Qi vychází z Dantian navenek,
například do ruky, potom dantian funguje v režimu Jang. Když se Qi
pohybuje z končetiny do Dantian, potom tomu říkáme režim Jin. Způsob
využití mysli při vykonání pohybu zavisí na cvičencově ranném, středním nebo
pokročilém stupni vývoje. „V ranném stupni se
polovina mysli soustředí na samotný pohyb a na to, jak svaly komunikují pomocí
rukou s dalšími částmi těla. Další polovina je prázdná a vy se můžete
otevřít pro to, co tělo cítí. Na středním stupni se půlka mysli věnuje pohybu a
další půlka pohybu Qi samotnému. V pokročilém
stupni všechny kanály v těle fungují a vy již nemusíte přemýšlet nebo si
všímat pohybu energie. Tehdy můžete začít pracovat na představě, jak by vás
mohl protivník napadnout a jakým druhem pohybu byste mohli neutralizovat útok.
Na pokročilé úrovni věnujete pozornost aplikacím, protože v pokročilém
stupni se energie již volně pohybuje tělem. Ovšem bez ohledu na stupeň, ve
kterém se právě nacházíte je důležité
nezaměřovat se pouze na jediný bod v těle. Musíte věnovat pozornost celému
tělu, ne jen lokální části těla.“ Pokud se zaměřujete na stimulaci
určitých akupunkturních bodů konkrétními pohyby k tomu mistr Chen říká: „Jednotlivé
pozice vyžadují různou koordinaci svalů. Jelikož jsou určité svaly aktivovány,
ty akupunkturní body a kanály procházející svaly budou také aktivovány a
stimulovány. Protože Qi v těle komunikuje skrz dráhy, jednotlivé pozice
budou tlačit dané dráhy a ovlivňovat různé akupunkturní body. Dýchání v Taijiquan zahrnuje
jisté principy. Nepokoušejte se ovládat dech během pohybu. „Přestože existují
specifické principy spojené s dýcháním, musíte dýchat přirozeně. Princip
dýchání je takový, pokud se potřebujete energetizovat nebo útočit, potom byste
měli vydechovat. Pokud se potřebujete stáhnout nebo soustředit, potom nadechujte.“ „Zezačátku, jelikož
studenti ještě neznají přesně pohyby, necvičí
je přesně nebo nepůsobí správně silou.
Proto by neměli kontrolovat dýchání. Jen nechte tělo dýchat tak, jak
potřebuje. Až nahromadíte více
zkušeností s cvičením Taiji, vaše pohyby se stanou lepšími a
lepšími a správnějšími. Potom se potřeba těla kyslíku a vzduchu upraví sama a
přiblíží se správným zásadám dýchání. Jestliže se pokoušíte ovládat dýchání
nezkušení, můžete si spíš uškodit, než
prospět. Mistr dává příklad, kdy
někdo provádí pohyb špatně, ale dýchá přirozeně tak, že tělo přijímá vzduch,
který potřebuje. To je v podstatě správné dýchání. Nicméně, jestliže váš
pohyb není správný a vy použijete správné dýchání v tomto pohybu, pak to
je špatné dýchání. „Musíte dýchat přirozeně
podle vaší vlastní tělesné potřeby. To
je velice důležité. Dýchání je váš nejpoctivější a nejlepší přítel. Když
začínáte běžet nebo skákat, tělo bude reagovat přirozeně jak běžíte rychleji a
rychleji. Třebaže můžete zapomenout na
mnoho věci, tělo však na dýchání nezapomene. Tělo bude reagovat na cokoliv, co
přirozeně potřebuje.“ „Jsou dvě hlavní kategorie
Jing“, říká. „Jedna není zřejmá a obsahuje malé pohyby a nazývá se skrytý Jing
nebo Anjing.“ „Další kategorie Jing“, říká, „je Fajing neboli explozivní Jing.“
Jing Qi a Shen jsou různé věci, které spolu souvisí. Jing je reprodukční esence
těla a je jako základ budovy. Qi je energie těla a Shen-duch je na vyšší úrovni
a je jako vrchol budovy. Chen zdůrazňuje dva
důležité faktory v praxi Taijiquan, které by měl každý adept studovat. „První
princip“, říká, „je správná pozice.“ „Ten začíná první pozicí, ve které se
student připravuje udělat první pohyb.“ „V tomto počátečním postoji,“
říká, „by studenti měli připravit svá těla pro zbytek sestavy Taiji.“ „Je to jako řídit auto.
Předtím, než nastartujete musíte zkontrolovat zrcátka, okna, sedačky atd. V Taiji
jde především o uvolnění celého těla a o to, umožnit energii v celém těle
komunikovat s Dantian. Dantian je centrum energie těla. A tělo musí být v rovnováze.
Tělo a mysl potřebují být velmi mírné a klidné. Pokud tělo může komunikovat s Dantian,
potom jakmile se Dantian pohne, zbytek těla ho následuje.“ Říká, že pozice je podobná
Zhan Zhuahng, meditaci ve stoji, v tomto smyslu se zvětšuje komunikace
mezi Dantian a zbytkem těla. Tvrdí, že je velmi důležité chápat tento princip. „Když jen otevřete ruku,
tělo a jeho energie není ještě docela připravená. Energie těla nejsou zcela
připraveny komunikovat s Dantian. Musíte cvičit stání, Zhan Zhuang. Stání
po určitý čas posiluje komunikaci energie těla s Dantian. Když tomu
rozumíte, pak rozumíte principu pohybu.“ „Druhým principem jsou malé
vlnky těla jako ramen, hrudníku a kyčlí točící se v malých kruzích,
dopředu a dozadu, podporované otáčením dantian a pohybem nohou. Podobně je
dalším aspektem pohyb ze strany na stranu s rotací dantian. Vysvětluje
jistou odlišnost od Chan si jin, nebo spirálovitého pohybu, protože vlnící se
pohyb se provádí v přechodu z jedné pozice do druhé.“ Chen jednou řekl, že osoba,
která porozumí těmto konceptům - příprava, vlnky vpřed a vzad a spirálovitý
pohyb - pak může porozumět všem pohybům v Chen Taijiquan. „Jestliže těmo principům
nerozumíte, jste jako strom bez kořenů, který nemůže růst. Jakmile porozumíte
principům, pak jste jako strom s kořeny.“ Jednou z běžných chyb,
kterou studenti dělají, říká mistr Chen, je nepochopení a nenásledování
principů. „Oni jen slepě napodobují učitele bez pochopení principů.“ Vypráví
příklad učitele v Singapuru, který si zranil nohu a měl bolesti s každým
pohybem. Jeho studenti následovali jeho nesprávný pohyb a jeho výraz bolesti
slepě bez dotazování. „Je velmi důležité chápat princip
a účel každého pohybu. Učitel musí následovat principy. Jakmile učitel učí
principy, student může vidět, zda učitel dělá pohyb správně. Také si může
ověřit vlastní cvičení. A učitel používá stejné principy při posuzování
studentů. Velice rád bych viděl oba studenta i učitele, jak se vyvíjejí
společně a ne pouze studenta následujícího učitele. Oba se mohou pohnout
dopředu k nějakému cíli.“ „S cvičením tlačících rukou“,
říká, „se může začít až za předpokladu, kdy student porozumí správnému pohybu.“
„Ten zahrnuje princip, kterým se
pohybuje Dantian a hýbe se celé tělo. Potom může začít s cvičením
tlačících rukou. Jakmile porozumíte
koordinaci celého těla, potom už nebudete k tlačení rukou používat
horní část těla. Nebudete tlačit pouze rukama. Když nerozumíte koordinaci těla s rukama, pak budete pro tlačení
používat ruce a paže. Výsledkem je jen lokální použití síly k tlačení
oponenta. Lidé, kteří rozumějí koordinaci používají při tlačení celé
tělo a uvolnění ve správný čas.“ „V dnešní době,“ říká,
!lidé, protože se o to zajímají, začínají s přetlačováním rukama brzy.“ „Neměli
by používat hrubou sílu, ale zkoušet tlačit rukama tak jemně, jak je to jen
možné. Podle toho lidé, kteří vědí jak
použít sílu inteligentně, spíš než hrubou sílu využijí svou sílu chytře.“
„Koncept centrální rovnováhy,“ říká, „je podobný principům zahrnujícím první
pozici a dva pohybové principy.“ „Dantian je používán jako centrum každého
pohybu.“ „Mnohokrát lidé chybují
nebo selžou, protože neudržují pozici a rovnováhu Dantian. Když dokážete
vyrovnat Dantian, aby udržel vaši rovnováhu, pak je pro vás velmi obtížné ji
ztratit. Zachovejte svou zahajovací pozici a během pohybu využívejte dvou
pohybových principů, vlevo a vpravo a dozadu a dopředu.“ „Správné cvičení formy,“ říká, „pomáhá ve vývoji
centrální rovnováhy.“ Mistr vysvětluje jak je důležité rozumět Jin a Jang,
pevnému a prázdnému. „Je obtížné vysvětlit význam pevný a prázdný. Říká se, že
každá mince má dvě strany. Obě strany mají stejnou váhu. Vyvarujte se toho,
abyste kladli více důrazu na jednu stranu. To je příliš jednoduché. To zvládne
každý. Ve skutečnosti v překladu to znamená statickou pozici. Tělo se
nepohybuje. Statická pozice během pohybu a energie nemůže plynule protékat
tělem. To je stagnace. Diagram Taji je narušen. Když mluvím o dvou stranách jedné mince, chci tím říc,
že rovnováha Jin a Jang není správná. Nemáme rovnováhu a tok energie. Pokud
kladete důraz na jednu stranu více než na tu druhou, pak nedokážete porozumět
Taiji. Skutečný význam je stagnace energie. Diagram Taiji již není
plynulý." V Qigongu, tvrdí Chen, se
pracuje stejně jako v přípravné pozici. „Qi z Dantian teče do různých
částí těla a potom se energie ze zbytku těla vrací zpět do Dantian. Ale Taijiquan je bojové umění, tím pádem
obsahuje mnohem více složitostí než v Qigongu.“ Na otázku jaké typy Qigong
by mohly být užitečné pro trénink Taiji Chen odpovídá: „Podle mého názoru je Taijiquan již velmi kompletní soubor Qigong.
Nepotřebujete jiný druh Qigongu. Taji je nejkompletnější systém Qigong. Velice
kompletní.“ K hrubému a porazovému způsobu
tlačících rukou na soutěžích v Číně mistr Chen říká, že je to výsledek
lidí nemajících dostatečné zkušenosti a vstupujících na soutěže ještě před
završením tréninku. Obě osoby v ringu
zkoušejí aktivně zaútočit, místo aby byl jeden aktivní a další neutralizující. „Existují dva různé aspekty
tlačících rukou,“ říká. „Jeden je aktivně útočící, tento tlačí. Druhý pasivně
chrání sebe, jako by se stahuje.“Jestliže
někdo tlačit do mně, je útočník. Já se stanu pasivním. V tomto případě,
muž, který útočí by měl cvičit principy spojené s útokem. A osoba,
která se brání by měla cvičit, jak se vyhnout újmě z útoku. Pak se vystřídáte. Tímto způsobem se učíte
obě metody.“ Co se týče Peng (energie
odražení), mistr Chen říká: „Základní ideou pro tuto energii je, aby protékala hladce
tělem.“ „Nesmí tu být žádná stagnace.
Jestliže energie nemůže projít nějakou částí těla, pak již není Peng Jin.
Jestliže v určité části těla tam je příliš mnoho energie, pak to také není
peng jin. Peng znamená jen správné množství energie v každé části těla.
Nejlepší Peng Jin je energie, která cirkuluje do každé části těla. To znamená
ne příliš mnoho a ne příliš málo. Tak akorát. Tehdy to je velmi dobrý Peng Jin.“ Chen tvrdí, že dobrý způsob,
jak vytvořit Peng Jin je
kultivovace mysli, která má být čistá a pokojná.“ „Nemůžete si jen říci,
chystám se vytvořit Peng Jin a chtít
to.“ To je chybná cesta. Mysl musí být uvolněná a v míru, s energetickým
tokem a bez stagnací. Jestliže věnujete pozornost pouze Peng
Jin bez uvolnění, není to pravé Peng
Jin. Pokud se soustředíte na Peng
Jin, je to špatně, protože vaše mysl již není uvolněná. Peng Jin se vytvoří, pokud
je celé tělo uvolněné. Oblast Dantian je uvolněná, mysl je uvolněná, a pozice
je uvolněná. Když protivník zaútočí, budete reagovat přirozeně. To je skutečné Peng Jin. Mnoho lidí tlačí tělem a
myslí si, že je to Peng. To není správné.“ Zopakujme klíčový bod, kdy Dantian
musí komunikovat s každou částí těla. „A Qi musí cirkulovat velmi plynule. Pak tato Qi může vytvořit
energetický štít kolem těla. A ten štít bude chránit tělo. Pokud udržíte
tělo relaxované, potom štít, který bude vytvořen energetickým tokem, bude
přirozeně komunikovat s vaším tělem a vy budete reagovat přirozeně. Nicméně, jestliže máte nějaké napětí a
pokoušíte se někoho tlačit, pak energetický štít vytvořený tokem Qi nemůže déle
komunikovat s oblastí Dantian. V tomto případě ztratíte komunikaci
mezi rukou a tělem a Dantian. Pokud na vás v tomto momentě
protivník zaútočí, vaše tělo vás nemůže dál efektivně chránit. Pokud používáte
přirozený Peng Jin a udržujete
tělo uvolněné a protivník na vás zaúptočí, ruka ihned vyšle signál do vašeho těla. Celé tělo bude přirozeně
reagovat. To je skutečný Peng Jin.“ Chen lituje, jak jen málo
lidí dokáže oceňit Taijiquan. „Mnoho lidí si myslí, že nepotřebují Taijiquan,
aby si zlepšili zdraví. O Taiji toho
však mnoho nevědí. Mnoho lidí nemůže najít dobrého učitele, proto získají mnoho
špatných ideí o Taijiquan. Na jedné straně slyšíte, že Taijiquan má
hodně energie a protože ji málo cvičíte,
je to bez užitku ........“
[Up]
|
|